Povinné ručení 2024 – nový zákon přinese několik zásadních změn
Řidiče čeká v příštím roce několik změn. Ty přinese nový zákon o povinném ručení, který již prošel částí schvalovacího procesu a v platnost by měl vstoupit koncem letošního roku.
Účinnost nového zákona o povinném ručení
Na úvod je třeba zmínit, od kdy ke změnám dojde. Návrh zákona počítá s účinností od 23. prosince 2023, což je lhůta pro převedení evropské (tzv. motorové) směrnice do národního práva členských států, čímž dojde ke sjednocení pravidel v rámci EU. Schvalovací proces ale ještě není ukončen. Nový zákon již prošel vládou a v úvodním kole ho podpořila i Poslanecká sněmovna. Po druhém a třetím čtení musí následovat ještě schválení zákona Senátem, podpis prezidenta a publikace ve Sbírce zákonů.
Rozšíření definice vozidla pro účely povinného ručení
Nový zákon přináší novou definici vozidla, čímž se rozšiřuje okruh vozidel, na která se vztahuje povinnost mít sjednané povinné ručení. Nově mezi ně budou patřit i elektrokoloběžky, segwaye, zahradní traktůrky, golfová vozítka, pracovní stroje, sněžné skútry a rolby, u nichž je motor hlavním zdrojem pohybu a pro které platí jedna z následujících podmínek:
- maximální konstrukční rychlost vozidla je vyšší než 25 km/h,
- maximální konstrukční rychlost vozidla je vyšší než 14 km/h a jeho provozní hmotnost je zároveň vyšší než 25 kg.
Podle této definice nemusí mít sjednané povinné ručení majitelé elektrokol – za hlavní pohon elektrokola se totiž považuje šlapání, nikoli elektromotor. Povinnost zákonného pojištění se nebude týkat ani vozidel provozovaných v uzavřených prostorách a objektech, ani majitelů zahradních traktůrků, kteří je využívají pouze na soukromém pozemku. Pokud byste ale s traktůrkem chtěli vyjet na veřejnou komunikaci, povinné ručení bude nově v takovém případě nutností.
Povinné ručení sjednává provozovatel, nikoli majitel
Další změna v povinném ručení se týká situací, kdy se majitel vozidla liší od jeho provozovatele. V takových případech se povinnost mít sjednané povinné ručení bude nově vztahovat na provozovatele vozu – za sjednání a úhradu pojištění auta tedy bude zodpovědný ten, kdo auto skutečně používá. Jedná se například o situace, kdy auto vlastní leasingová společnost nebo když majitel své auto poskytne k dlouhodobému užívání někomu z příbuzných a tuto osobu zároveň v registru vozidel uvede jako provozovatele.
Zvýšení pojistných limitů pro povinné ručení
Zákon o povinném ručení stanovuje mimo jiné také minimální výši limitů pojistného plnění. Jedná se o maximální částku, kterou pojišťovna v případě pojistné události (dopravní nehody) vyplatí. Zákonné minimum je nyní stanoveno na 35 milionů Kč, pro povinné ručení 2024 však dojde ke zvýšení na 50 milionů Kč. Důvod je prostý – stávající minimální limit, který kvůli nižší ceně pojištění volí mnoho řidičů, nemusí již při současných cenách stačit (hlavně u vážných dopravních nehod), zejména co se týká újmy na zdraví a ušlého zisku.
Vyšší pojistný limit obvykle také znamená vyšší pojistné. Zdražení pojištění auta nebude však nijak dramatické, půjde maximálně o stokoruny. Některé pojišťovny navíc již dříve informovaly, že pouze navýší pojistné limity, aniž by (prozatím) navyšovaly cenu pojištění.
Zrušení zelených karet a digitalizace
Zelená karta, která slouží jako doklad o zaplacení pojištění auta, už nebude při cestách po Česku potřeba. Zatímco nyní ji každý řidič musí mít u sebe v papírové podobě nebo v digitální podobě v telefonu, nově si budou moci policisté dohledat povinné ručení online v databázi.
S tímto zjednodušením úzce souvisí nová povinnost pojišťoven týkající se zasílání údajů o pojištění České kanceláři pojistitelů. Nově budou muset všechny pojišťovny zaznamenávat informace o uzavřeném pojištění auta online, a to v reálném čase. K přechodu na tento online systém by mělo dojít nejpozději 1. července 2024, tedy po uplynutí šestiměsíčního přechodného období pro implementaci zákona.
Zelenou kartu bude muset mít řidič u sebe pouze při cestě do zahraničí.